Immunerősítés mesterfokon

Fejlett, civilizált létformánk ellenére immunrendszerünket számtalan komoly megterhelés éri. Szervezetünket a már unalomig ismételt helytelen táplálkozás, a folyamatos, nagyfokú stressz, a rendszertelen és mozgásszegény életmód és a környezetünkben található vegyi anyagok milliói terhelik a leginkább. Rengeteget hallunk és olvasunk erről, mégis, alig-alig változtatunk valamin. Érdemes lenne jobban odafigyelnünk, hogy ne akkor kelljen kapkodni, amikor már nagy a baj.

Az immunrendszer hihetetlen dolgokra képes, még agyongyötört testünkben is: legyőzi azt a milliónyi kórokozót, amelyek naponta bombáznak bennünket. Felismeri a hibás struktúrájú sejteket, és gyorsan eltakarítja őket, továbbá felismeri az egészségünket veszélyeztető anyagokat, és mindent megtesz azok hatástalanításáért. Ám ahhoz, hogy kifogástalanul tudjon működni, nekünk is támogatnunk kell, különben védekezőrendszerünk a sorozatos támadásban kimerül, s az állandó harcban alulmarad.

Hogyan működik az immunrendszer?

Legtöbbször teljesen észrevétlenül folytatja tevékenységét – tudomásunkra sem jut, ahogy nap mint nap leküzdi azokat a rosszindulatú, hibás struktúrájú sejteket, melyek milliószámra keletkeznek bennünk, s csak egy jó búvóhelyre lesnek, hogy oda befészkelődve önálló életet kezdhessenek egészségünk rovására. A baktériumok, vírusok és gombák elleni küzdelem is teljesen észrevétlen marad mindaddig, míg az immunrendszer az erősebb. S a porra, pollenekre való reakció sem okoz semmilyen komolyabb tünetet, amíg ellenálló képességünk tökéletesen működik. Panasz, tünet, betegség csak akkor alakul ki, ha az immunrendszer megadta magát, és alulmaradt a harcban.

Az egész védőmechanizmust „belső orvosunk”, azaz a legfontosabb immunszervek (csecsemőmirigy, lép, csontvelő, máj, nyirokcsomók, mandulák) irányítják. Ezek a szervek a hormonrendszer, a nyirok- és az idegsejtek segítségével informálódnak testünk állapotáról. Az idegen anyagok betolakodását a légutakban a csillószőrök, a többi nyálkahártyán a velünk élő normál baktériumok akadályozzák meg az első védelmi vonalban. A következő védősáncot a nyirokcsomók és mandulák képezik, amelyekben a nyiroksejtek mindig készen állnak, hogy támadásba lendüljenek.

Ha még ismeretlenek a betolakodók, akkor a memóriasejtek segítségével nyilvántartásba kerülnek, hogy máskor sokkal hamarabb megindulhasson ellenük a védekezés. A felismerésért felelős „kémkedő” nyiroksejtek a segítő (helper) sejtek révén gyorsan riadót fújnak a támadásért és tisztogatásért felelős sejtek (limfociták, makrofágok, plazmasejtek) felé. Ezek egy része a nyirokerekben, nyirokcsomókban és más nyirokszervekben, illetve a kötőszövetekben várja a parancsot. A csecsemőmirigyben található gátlósejtek azért felelősek, hogy az ellentámadás nehogy túlzott legyen. A segítősejtek riadójára a plazmasejtek óriási számban és gyorsasággal kezdenek el szaporodni, majd olyan fehérjéket (ellenanyagokat) bocsátanak ki magukból, melyek lefegyverezik, hatástalanítják, és az ölősejtek (killersejt) és az eltakarító makrofágok számára könnyen hozzáférhetővé teszik az idegeneket. A killersejtek „szétroncsolják”, a takarítósejtek bekebelezik és lebontják a kórokozókat.

Ehhez a rendkívül szerteágazó és igen bonyolult, precízen megszervezett hadművelethez még számos más immunológiai elem is besegít (ezeket szerepük szerint kémeknek, titkos ügynököknek, hírvivőknek, rendőröknek, végrehajtóknak vagy parancsnokoknak tekinthetjük). Ahhoz, hogy minden tökéletesen bonyolódjon le, és ne legyen túl lassú, túl gyenge, vagy épp túlzottan erős a védekező harc, hihetetlen sok mindennek kell összhangban lennie, együttműködnie és a megfelelő arányban rendelkezésre állnia. Az orvostudomány ugyan ma már felbecsülhetetlenül sok információval rendelkezik az immunrendszerről, mégis, nehéz a gyakorlatban alkalmazni, a gyógyítás és a megelőzés síkjára lefordítani a meglevő információkat.

Ezért az a legjobb, ha minden erőnkkel védjük és erősítjük ezt a lenyűgözően összetett és sokszínű rendszert.

Az ellenálló képesség segítése

Az immunrendszer működését leginkább a következők befolyásolják:

Vitaminok és ásványi sók bevitele és tartalékok biztosítása: a civilizált életmód során elfogyasztott ételek java sajnos nem, vagy csak igen kis adagban tartalmaz vitális anyagokat, vitaminokat és ásványokat. Ezért az időszakonkénti utánpótlás elengedhetetlen még akkor is, ha valaki viszonylag sok friss ételt fogyaszt – a hosszú tárolási és szállítási folyamat, illetve az ipari termesztés következtében ugyanis már a friss ételek sem tartalmaznak kellő mennyiségű létfontosságú anyagot.

A vízháztartás: a víz testünk pótolhatatlan alkotóeleme, a nyiroknedv jelentős részét is ez alkotja. Ha tehát nem iszunk elegendő mennyiségű folyadékot, romlik a szövetnedvek keringése, a sejtek anyagcseréje, és minden szervünk, így az immunrendszer tevékenysége is. Folyadékpótlásra leginkább a szűrt tiszta víz, a frissen préselt, higított levek és a gyógyteák ajánlottak.

A sav-bázis háztartás: a szöveti pH savas irányba tolódása megsokszorozza a visszatérő gyulladások kialakulásának esélyét, az erősen lúgos közeg viszont a vírusfertőzéseknek és a daganatok kialakulásának kedvez, ezért fontos a kiegyensúlyozott sav-bázis háztartás.

Pszichés hatások: az állandósult kedvetlenség, örömtelenség, a szorongás, a depresszív hangulat, valamint a félelmek is nagymértékben lerontják a szervezet ellenálló erejét és küzdőképességét. A tartós és nagyfokú stressz is megbénítja az immunrendszert. Ezért nagyon fontos, hogy a wellness jegyében ne csak a test ápolására, hanem a lelki harmónia megszerzésére is törekedjünk. Minél kiegyensúlyozottabbak vagyunk pszichésen, minél harmonikusabbak emberi kapcsolataink, annál könnyebb leküzdenünk minden bajt, s annál hosszabb és egészségesebb életre számíthatunk.

Környezeti hatások: elsősorban a környezetszennyező anyagok, az ionizáló sugarak, az elektroszmog és a gyógyszerek nemkívánatos hatásainak következtében mind több krónikus betegség alakul ki a fejlettebb ipari országokban. Ezek ellen a legnehezebb védekeznünk, ám egyszerű praktikákkal, nagyobb körültekintéssel és felelősségérzettel nem lehetetlen a környezet egészségromboló hatásának enyhítése sem. Nem másoktól – politikusoktól, környezetvédőktől – kell elvárni a változást, hanem mindenkinek a maga mikrokörnyezetében kell megtennie mindent a környezet és a saját egészsége védelmében.

Élvezeti szerek: sajnos kevesen tudják, hogy a feketekávé is idetartozik, és nemcsak a drogok, a cigaretta és az alkohol rombolja védekező erőnket. Az élvezeti szerek rendszeres vagy időszakonkénti mértéktelen fogyasztása előbb-utóbb mindenkinél megbosszulja magát. A 100 évig élő dohányos nagypapák meséjének korszaka kezd lejárni, s maradnak az 50 év körüli tüdőrákos vagy a krónikus szív- és érrendszeri betegséggel küszködő férfiak és nők. A „mindenkinek meg kell halnia valamiben” filozófia leple alatt elszívott „halálrudacskák” okozta bajt nem könnyű orvosolni, s amikor már a komoly vész ott kopogtat az ajtón, hiába minden bánat, az idő kerekét nehéz visszafordítani. Ezért hagyjon el minden élvezeti szert, mielőtt még késő lenne.

A feketekávé rendszeres fogyasztásának káros hatásai:

    • emeli a vér zsírszintjét;
    • növeli a vércukrot;
    • fokozza szív- és érrendszeri betegségek kialakulási kockázatát;
    • ritmuszavart idéz elő;
    • elősegíti a degeneratív betegségek kialakulását (pl. ízületi betegségek, daganatok);
    • fokozza a stressz-szintet;
    • alvászavarokat vált ki;
    • krónikus fejfájást idéz elő;
    • vashiányhoz vezet;
    • krónikus kimerültséget, koncentrációs zavarokat idéz elő;
    • öregíti a bőrt;
    • károsítja a sejteket, gyorsítja az öregedési folyamatokat.


Immunrendszert aktiváló módszerek

Víz- és hőkúrák

A hideg és meleg víz váltott használatát Kneipp vezette be krónikus fertőzéssel küszködő, legyengült immunitású betegeinél. A róla elnevezett kúra egyes elemeit bárki könnyen elvégezheti otthon is.

Váltott zuhany: reggelente amikor már jól átmelegedtünk a zuhany alatt, gyorsan csapassuk le előbb a lábainkat, majd a karjainkat, nyakunkat, arcunkat és legvégül a törzset hideg vízzel. Edzetlenebbek eleinte csak a végtagokat és az arcot zuhanyozzák le, vagy ha még ez is túl sok, akkor állott (szobahőmérsékletű) vízbe mártott mosdókesztyűvel dörzsöljék le magukat. Utána alaposan le kell törölközni, s jó melegen felöltözni, majd egy csésze kellemes forró teát tanácsos inni.

Gőzfürdő, szauna: mindkettő nagyon hatékony salaktalanító, immun- és értorna. Javasolt minden héten egyszer, lehetőleg mindig ugyanakkor alkalmazni. Feltétlen figyeljünk a fokozatosságra és arra, hogy több lépcsőben történjen a forró légfürdőzés, különben a hatása elmarad, vagy épp túlterheli a szervezetet, és így inkább csökkenti az immunaktivitást.

Infraszauna: manapság egyre több helyen elterjedt és közkedvelt immunerősítő és salaktalanító módszer. Az infraszaunában keletkező sugarak összetétele azonos a napsugáréval, azonban nem tartalmazza a károsító UV fénytartományt. A sugárzási hő legalább 4 cm mélyre hatol a szövetekbe, és az ott leadott energia egész sor öngyógyító folyamatot indít el. Az infravörös sugarak egyenletes, kellemes, napsugárhoz hasonló melege oldja a feszültséget, segít ellazulni. Hatására a keringés felgyorsul, mert kitágulnak a legkisebb erek is. A pórusok kitágulnak, s könnyebben kiürítik a faggyút és a verítéket. Ettől a bőr szebb, tisztább és feszesebb lesz. A zsírlebontás is aktiválódik – egy 30-40 perces infraszaunázás közben a szövetek akár 6-700 kilokalóriát is képesek elégetni. Az eddig elvégzett vizsgálatok szerint az infraszauna nagyon jó eredménnyel használható a következő betegségek megelőzésére és tüneteinek enyhítésére: visszatérő gyulladások, fertőzések, izomfájdalmak, alvászavarok, ekcéma, akné, vegetatív idegrendszeri labilitás, fázékonyság, izzadékonyság, PMS, allergiás panaszok. Mivel az infraszaunában a hőmérséklet 40-50 (max. 70) fok körüli, könnyebben viselik azok is, akik a meleget egyébként rosszul tűrik.

Gyógynövények

Lapacho-kéreg: az egyik leghatékonyabb baktérium-, vírus- és gombaölő hatású gyógytea. Gátolja a gyulladások kialakulását, felgyorsítja azok lezajlását, mérsékeli a fájdalmat, segíti a salakanyagok kiürítését, és támogatja az immunrendszer aktivitását. Egy liter vízhez 2 evőkanál vagy 3-4 filter (Actimun tea) fakérget kell számítani, ezt 10-15 percig főzni, majd még 10 percig áztatni kell, mielőtt elfogyasztjuk. 4 héten át tartó, kúraszerű fogyasztása csökkenti a fertőzésekre való hajlamot és lerövidíti a már kialakult fertőzés gyógyulási idejét. Használhatjuk inhaláláshoz is, mert remekül enyhíti az orr- és a légúti nyálkahártyák gyulladását. Akinek hőemelkedése van, az zuhanyozás után készítsen magának egy kellemes, meleg Lapacho teás fürdőt, így garantáltan hamarabb kiheveri a náthát.

Macskakarom: a másik fontos dél-amerikai immuntréner. Kúraszerű szedése megelőzésre is ajánlható, ilyenkor elegendő kisebb mennyiség is. Ha azonban a már meglevő bajt szeretnénk orvosolni, átmenetileg emeljük meg az adagot. Az érzékenyebb gyomrúak csak evés közben vagy után fogyasszák. Ma már többféle készítmény kapható az üzletekben, érdemes utánajárni, melyikben van a legkevesebb tetraciklikus oxindol-alkaloid, mert ha az jelentős mennyiséget tesz ki, akkor csökken a készítmény immunstimuláló hatása.

Noni: hazánkban az utóbbi időben komoly támadásokat megélt gyümölcs hatóanyagai hatékony csíraölő, immunerősítő és roboráló hatással rendelkeznek. Jó hatással alkalmazható allergiás betegségek, krónikusan visszatérő gyulladások kiegészítő kezelésére. Persze itt is fontos a készítmény eredete és formája, mert a hatásért felelős enzimek rendkívül bomlékonyak. Ezért talán célszerűbb a stabilabb, kapszulázott formát választani. Természetesen ez sem csodaszer, így más gyógyszereket nem helyettesíthet.

Shiitake gomba: a Shiitake gomba egészségvédő hatása elsősorban szénhidrát-összetételében rejlik. A benne található anyagok gátolják a baktériumok és vírusok szaporodását, és az immunrendszer erősítésével még daganatgátló hatással is rendelkeznek. Számos kórházban alkalmazzák a rákos daganatok kemoterápiás kezelésével egyidejűleg a Shiitake-kivonatot, hogy csökkentsék az erős vegyszerek egészséges szövetekre és az immunrendszerre gyakorolt káros mellékhatásait. A gomba rendszeres fogyasztása csökkenti a vércukorszintet, az allergiakészséget, valamint a gyulladásokat. Fontos fehérje- és káliumforrás, de tönkjében rengeteg cink is található, amely aktivizálja az immunrendszert. A gombapor néhány nap alatt rendbe hozza a hurutos megbetegedéseket, kiváló köptető, hurutoldó, és megszünteti a köhögést. Újabb amerikai és japán kutatások igazolták, hogy egyes vírusokkal szemben 70 százalékos védettséget ad.

Bíbor kasvirág: a növény frissen préselt levének legfontosabb hatóanyaga az arabinogalaktán nevű szénhidrát. Ha ez az anyag rákötődik a vírusok, baktériumok vagy daganatsejtek felszínére, odavonzza a fehérvérsejteket, és elősegíti a falósejtek munkáját, vagyis az idegen elemek eltakarítását. A klinikai tesztek és kutatások szerint leginkább a visszatérő fertőzések, gyulladások, ekcémák, allergia, herpeszek és daganatos betegségek kiegészítő kezelésére ajánlható.

Tajgagyökér: Már kis adagban is jelentősen aktiválja az immunrendszert, fokozza a szervezet stresszel és fertőzésekkel szembeni ellenálló képességét. Legfontosabb hatóanyaga az eleutherozid B, mely serkenti a fehérvérsejtek termelődését, fokozza azok aktivitását. Alkalmazása hatékony lehet kimerültség, stresszel összefüggő immungyengeség esetén, továbbá segíti a vegetatív idegrendszer stabilizálását.

Rendszeres sport

Nem kell semmi bonyolult, önsanyargató és macerás dologra gondolni. Már az is rengeteget jelent, ha valaki napi 20 percet sétál, kocog vagy biciklizik. Legfontosabb, hogy örömünket leljük benne, ne terheljük túl a szervezetet, és rendszeres legyen. A túlhajszolt (hétvégén mindent bepótolok szemléletű) fizikai aktivitás inkább legyengíti ellenálló erőnket, és esetleg ágynak dönt bennünket ahelyett, hogy segítene. Nagyon hatásos a tánc és a zenés torna, mert ott nemcsak a testmozgás, de a zene stimuláló és relaxációt segítő hatása is érvényesül. Menjünk el táncházba vagy csoportos zenés tornákra is. Tegyük minél változatosabbá edzésprogramjainkat, hogy ne unjuk meg.

Forrás: Szimpatika Online Magazin